
Perspektywa poprawy zdolności umysłowych sprawiła, że ogromna liczba osób zainteresowała się treningiem mózgu. Jednak ostatnie badania dowodzą, że niesione przez niego korzyści ograniczać się mogą jedynie do pamięci. Wielu z nas pragnęłoby poprawić inteligencję, a działy marketingowe błyskawicznie wychwytują tego typu pragnienia. Podczas gdy nie potrafimy oprzeć się reklamie obiecującej wyższe IQ, koncept ten najprawdopodobniej jest zbyt piękny, aby mógł być prawdziwy.
REKLAMA 
Związek między pamięcią a inteligencją
Zdaniem prof. Randalla Engle’a z Georgia Institute of Technology, rzadko kiedy zdarza się przeglądać strony internetowe i nie trafić na chociaż jedną reklamę obiecującą skuteczny trening dla mózgu, polepszenie koncentracji lub podwyższenie IQ. Są one szczególnie kuszącą propozycją dla rodziców dzieci posiadających problemy z nauką. Prof. Engle wierzy, że twierdzenia te oparte są na dowodach ukazujących silny związek pomiędzy pamięcią roboczą i ogólną inteligencją płynną.
 Zdaniem prof. Randalla Engle’a z Georgia Institute of Technology, rzadko kiedy zdarza się przeglądać strony internetowe i nie trafić na chociaż jedną reklamę obiecującą skuteczny trening dla mózgu, polepszenie koncentracji lub podwyższenie IQ. Są one szczególnie kuszącą propozycją dla rodziców dzieci posiadających problemy z nauką. Prof. Engle wierzy, że twierdzenia te oparte są na dowodach ukazujących silny związek pomiędzy pamięcią roboczą i ogólną inteligencją płynną.
Pamięć robocza (lub inaczej – krótkotrwała) odnosi się do zdolności zachowywania informacji w umyśle i szybkiego ich odzyskiwania, w szczególności w obecności wszelkiego rodzaju zakłóceń. Tymczasem inteligencja płynna jest umiejętnością pozwalającą na wysnuwanie wniosków o związkach, przeprowadzanie złożonych procesów rozumowania i rozwiązywanie problemów. Chociaż związek między obydwoma konceptami sugeruje, że powiększenie pamięci roboczej powinno skutkować wzrostem inteligencji płynnej, prof. Engle zaznacza, że albo są one jednakie, albo pamięć robocza stanowi podstawę inteligencji płynnej.
Trening poznawczy nie zwiększa IQ
Celem zbadania postawionej tezy, zespół badawczy z Georgia Institute of Technology zaprosił 55 studentów na 20-dniowy trening poszczególnych zdolności poznawczych. Aby upewnić się, że pozostaną oni zmotywowani i zaangażowani w szkolenie, otrzymywali nagrody pieniężne za codzienną poprawę wyników. Studenci wykonywali proste lub złożone zadania, ukazujące rozpiętość ich pamięci. W trakcie testów prostych, proszono ich o przypomnienie sobie właściwej kolejności uprzednio przedstawionych przedmiotów, podczas gdy testy złożone polegały na zapamiętaniu kolejności przy jednoczesnym wykonywaniu określonych zadań między prezentacją poszczególnych przedmiotów. Grupa kontrolna wykonywała zadanie polegające na wzrokowym wyszukiwaniu przedmiotów, które, jak w przypadku każdego z testów w badaniu, z każdym dniem stawało się coraz trudniejsze.
 Celem zbadania postawionej tezy, zespół badawczy z Georgia Institute of Technology zaprosił 55 studentów na 20-dniowy trening poszczególnych zdolności poznawczych. Aby upewnić się, że pozostaną oni zmotywowani i zaangażowani w szkolenie, otrzymywali nagrody pieniężne za codzienną poprawę wyników. Studenci wykonywali proste lub złożone zadania, ukazujące rozpiętość ich pamięci. W trakcie testów prostych, proszono ich o przypomnienie sobie właściwej kolejności uprzednio przedstawionych przedmiotów, podczas gdy testy złożone polegały na zapamiętaniu kolejności przy jednoczesnym wykonywaniu określonych zadań między prezentacją poszczególnych przedmiotów. Grupa kontrolna wykonywała zadanie polegające na wzrokowym wyszukiwaniu przedmiotów, które, jak w przypadku każdego z testów w badaniu, z każdym dniem stawało się coraz trudniejsze.
Naukowcy wykonali szereg testów przed rozpoczęciem i po zakończeniu treningu w celu oceny poprawy zdolności poznawczych – obejmowały one wiele kwestii związanych z pamięcią roboczą i inteligencją płynną. Wyniki były jednoznaczne – u żadnego ze studentów nie nastąpiła poprawa inteligencji płynnej, podczas gdy powiększenie pojemności pamięci roboczej odnotowano u uczestników wykonujących zadania złożone.
Poprawa pojemności pamięci roboczej
Jak podkreśla Tyler Harrison, absolwent Georgia Institute of Technology i główny autor badania, psycholodzy przez ponad 100 lat podawali, że niemożliwa jest poprawa ogólnych zdolności pamięciowych. Dlatego naukowcy zaskoczeni byli odkryciem, że nowe i niewytrenowane obszary pamięci roboczej mogą ulec poprawie wskutek odpowiedniego treningu. Wyniki mogą więc nieść istotne implikacje, jeżeli chodzi o wielozadaniowość w rzeczywistym świecie.
 Jak podkreśla Tyler Harrison, absolwent Georgia Institute of Technology i główny autor badania, psycholodzy przez ponad 100 lat podawali, że niemożliwa jest poprawa ogólnych zdolności pamięciowych. Dlatego naukowcy zaskoczeni byli odkryciem, że nowe i niewytrenowane obszary pamięci roboczej mogą ulec poprawie wskutek odpowiedniego treningu. Wyniki mogą więc nieść istotne implikacje, jeżeli chodzi o wielozadaniowość w rzeczywistym świecie.
Z drugiej strony, korzyści niesione przez trening nie przełożyły się na inteligencję płynną. Prof. Engle zaznacza, że chociaż pamięć robocza i inteligencja płynna są ze sobą powiązane, nie oznacza to, że są jednakie. Specjalista tłumaczy, że wzrost i waga człowieka także są ze sobą silnie związane, a niewielu rozsądnych ludzi przyjęłoby, że są one tą samą zmienną. W sytuacji takiej wraz ze wzrostem wagi zwiększałby się również wzrost, a spadek wagi powodowałby kurczenie się człowieka. Oczywiście, nie jest to prawdą.
 Autorzy badania zaznaczają, że wciąż konieczne jest włożenie wiele wysiłku w badania. Planują oni kontynuację eksperymentu celem potwierdzenia, czy trening poszczególnych sfer poznawczych może przynosić korzyści w odniesieniu do innych rodzajów zadań, zarówno w środowisku laboratoryjnym, jak i rzeczywistym świecie.
Z innymi sposobami na polepszenie pamięci zapoznasz się na abcZdrowie.pl.