
Jak sugerują naukowcy w ostatnim badaniu, jeżeli chcemy sprawić, by pracownicy byli bardziej skuteczni, powinniśmy zadbać o ich szczęście. Innym sposobem na zwiększenie produktywności zatrudnionych osób jest zaoferowanie im odrobiny czekolady – dowodzą badacze z Uniwersytetu Warwick.
REKLAMA
Jak zwiększyć wydajność pracowników?
Brytyjscy ekonomiści odkryli, że rozdawanie pracownikom czekolady i wyświetlanie im programów komediowych zwiększa ich produktywność o 12%. Jest to pierwsze badanie, które ukazało związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy radością człowieka a jego wydajnością. Wyniki analizy pozwalają poznać ogólne mechanizmy warunkujące satysfakcję pracowniczą.
Brytyjscy ekonomiści odkryli, że rozdawanie pracownikom czekolady i wyświetlanie im programów komediowych zwiększa ich produktywność o 12%. Jest to pierwsze badanie, które ukazało związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy radością człowieka a jego wydajnością. Wyniki analizy pozwalają poznać ogólne mechanizmy warunkujące satysfakcję pracowniczą.
Aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób oparte na szczęściu zachęty wpływają na produktywność pracowników, brytyjski zespół badawczy zrekrutował 700 ochotników, którzy rozwiązywali rozmaite problemy matematyczne. Uczestnicy w jednej z grup przed wykonaniem zadań otrzymali po kawałku czekolady lub owocu albo poproszeni zostali o obejrzenie filmów komediowych. Tymczasem pozostali ochotnicy oglądali inne rodzaje programów i nie otrzymali przekąski.
Zadanie polegało na poprawnym dodaniu zestawów pięciu dwucyfrowych liczb. Na wykonanie testu uczestnicy mieli 10 minut. Przed eksperymentem każdy z badanych przeszedł test określający ich typową produktywność w tym przedziale czasu. Okazało się, że grupa, którą poczęstowano czekoladą lub owocem albo której zaoferowano film komediowy, uzyskała lepsze wyniki niż grupa kontrolna – odpowiedziała poprawnie na około dwa pytania więcej.
W późniejszych testach zauważono także odwrotną zależność. Gdy badanych poproszono o przywołanie tragedii, której ostatnio doświadczyli, ich produktywność zmalała. Jak przyznają badacze, odkrycie to nie jest do końca nowe. Menadżerowie od dawna wiedzieli, że zaangażowani i zadowoleni pracownicy są kluczem do wzmożonej wydajności.
Jak tłumaczą badacze, podczas gdy mało prawdopodobne jest, że menadżerowie zaczną rozprowadzać czekoladę wśród pracowników, skutkiem badania jest ukazanie pewnej zależności, w świetle której nieszczęśliwi pracownicy dostarczają pracy niższej jakości, a pracownicy szczęśliwsi pracują lepiej, niezależnie od tego, czy wpływ na ich wydajność mają menadżerowie, czy nie.
Korzyści niesione przez zadowolonych pracowników
Z poprzednich badań, opublikowanych na łamach „Harvard Business Review”, wynika, że poziom szczęścia ma ogromny wpływ na kreatywność, produktywność, zaangażowanie i koleżeńskość pracowników. Analiza Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego (American Psychological Association) z 2013 roku dowiodła, że człowiek pragnie czerpać z pracy zadowolenie, miłość i szczęście. W jeszcze innym badaniu ukazano, że zadowolony pracownik częściej wpada na nowy pomysł lub znajduje rozwiązanie złożonego problemu.
Z poprzednich badań, opublikowanych na łamach „Harvard Business Review”, wynika, że poziom szczęścia ma ogromny wpływ na kreatywność, produktywność, zaangażowanie i koleżeńskość pracowników. Analiza Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego (American Psychological Association) z 2013 roku dowiodła, że człowiek pragnie czerpać z pracy zadowolenie, miłość i szczęście. W jeszcze innym badaniu ukazano, że zadowolony pracownik częściej wpada na nowy pomysł lub znajduje rozwiązanie złożonego problemu.
Instytut Gallupa obliczył, że wartość związku pomiędzy uczuciami pracownika i osiągnięciami firmy oszacować można na miliardy dolarów. Jak podają specjaliści, brak zaangażowania pracowników kosztuje Stany Zjednoczone ponad 300 mld dolarów rocznie.
Starsi pracownicy szczęśliwsi niż młodsi
Zdaniem specjalistów z The Associated Press, 9 na 10 pracowników powyżej 50 roku życia podaje, że są bardzo lub raczej zadowoleni ze swojej pracy. Starsi pracownicy wykazują podobne uczucia niezależnie od płci, rasy, wykształcenia, dochodów i ideologii politycznej. Okazuje się, że starsi pracownicy częściej proszeni są o pomoc przez współpracowników i są bardziej szanowani niż młodsi koledzy.
Zdaniem specjalistów z The Associated Press, 9 na 10 pracowników powyżej 50 roku życia podaje, że są bardzo lub raczej zadowoleni ze swojej pracy. Starsi pracownicy wykazują podobne uczucia niezależnie od płci, rasy, wykształcenia, dochodów i ideologii politycznej. Okazuje się, że starsi pracownicy częściej proszeni są o pomoc przez współpracowników i są bardziej szanowani niż młodsi koledzy.
Starsi pracownicy przeważnie wspięli się już po szczeblach kariery, zwiększyli dochody i uzyskali pozycje, zapewniające im większe bezpieczeństwo, więc wzmożone uczucie satysfakcji ma sens – mówi Tom Smith, dyrektor General Social Survey, jednego z najbardziej kompleksowych badań postaw amerykańskich. Jak dodaje specjalista, im jesteśmy starsi, tym więcej tych związanych z pracą korzyści uzyskujemy.
Zdaniem Smitha, młodsi pracownicy nie są pewni ścieżki, jaką zmierzać będzie ich kariera i często tkwią w miejscu pracy, którym gardzą. Podczas gdy część starszych pracowników kontynuuje pracę ze względów finansowych, wielu innych wykonuje obowiązki zawodowe, ponieważ nie wyobraża sobie rzucenia pracy i szczerze lubi to, co robi.