Z czym dzwonią dzieci na telefon zaufania? Dominują trzy tematy

Alicja Jabłońska-Krzywy
09 maja 2025, 06:01 • 1 minuta czytania
Dziecięcy Telefon Zaufania to dla wielu dzieci jedyna szansa na to, by ktoś wysłuchał ich problemów bez oceniania. Fot. Canva
Telefon zaufania dla dzieci dzwoni coraz częściej. W zeszłym miesiącu dyżurujący psycholodzy przeprowadzili ponad cztery tysiące rozmów, w tym 1777 przez czat. Wśród tematów rozmów dominowała samotność, niezrozumienie przez rówieśników i rodziców, którzy dodatkowo utrudniają dzieciom pójście do psychologa czy psychiatry, przemoc w szkole. I jeszcze jeden problem. Może się go domyślacie.

Pod numer telefonu Dziecięcego Telefonu Zaufania (800 12 12 12) zadzwoniło w kwietniu 2688 dzieci. Kolejne 1777 kontaktowało się na czacie Rzecznika Praw Dziecka. Dyżurujący eksperci przeprowadzili więc ponad cztery tysiące rozmów w ciągu zaledwie miesiąca.


Dziecięcy Telefon Zaufania. Zapamiętaj numer 800 12 12 12

Dziecięcy Telefon Zaufania i czat Rzecznika Praw Dziecka to miejsca, gdzie dzieci mogą zostać wysłuchane siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Bezpłatnie.

Konsultanci, którzy w nich dyżurują, to wykwalifikowani eksperci, psychologowie i pedagodzy. Wysłuchają bez oceniania, pouczania, krytykowania.

Każde dziecko może bezpiecznie opowiedzieć im o swoich emocjach, odczuciach, lękach. A jeśli trzeba, nie kończy się na wysłuchaniu, bo eksperci podejmują konkretne działania, czasem takie, które ratują nie tylko zdrowie, ale i życie.

Psychiatra i psycholog dziecięcy. Wielu rodziców nie chce szukać u nich pomocy

W kwietniu 2025 r. wśród łącznie prawie 4,5 tys. rozmów dzieci sygnalizowały konsultantom głównie problemy związane z: