Oto, jakie tematy zdaniem lekarzy, powinni zrealizować uczniowie na lekcjach "edukacji zdrowotnej".
Oto, jakie tematy zdaniem lekarzy, powinni zrealizować uczniowie na lekcjach "edukacji zdrowotnej". LECH GAWUC/REPORTER/ East News

W przyszłym roku mają ruszyć lekcje o zdrowiu. Przedmiot "edukacja zdrowotna" będzie realizowany po raz pierwszy, więc program trzeba opracować od zera. Chodzi m.in. o edukację na temat profilaktyki, bo Polacy niewiele robią w tym zakresie, aby chorobom zapobiegać, a ochrona zdrowia skupia się głównie na leczeniu. Lekarze z Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie mają listę tematów, jakie można zrealizować z uczniami.

REKLAMA

Po kilku latach zapowiedzi wreszcie przedmiot "edukacja zdrowotna" od 2025 roku będzie realizowany w szkołach.

Ma to być m.in. element profilaktyki, by Polacy zaczęli myśleć o swoim zdrowiu, zanim zachorują, zaczęli chodzić powszechnie na badania profilaktyczne, aby ewentualne choroby wykrywać wcześniej, docenili rolę aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania w zapobieganiu chorób.

Edukacja zdrowotna była już wcześniej elementem niektórych lekcji m.in. biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie czy lekcji wychowawczych. Teraz jednak stanowić będzie odrębny przedmiot, a więc potrzebna jest konkretna podstawa programowa, który będzie na nich realizowana.

Profilaktyka od małego

Nowy przedmiot "edukacja zdrowotna" wejdzie do polskich szkół już we wrześniu 2025 r. Będzie realizowany w szkołach podstawowych, klasach 4-8 i w klasach 1-2 szkół ponadpodstawowych. Przedmiot obejmować będzie m.in. zdrowie psychiczne i fizyczne, zdrowe odżywianie, profilaktykę oraz problematykę uzależnień. Zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie.

Zapowiedziano również wsparcie edukacyjne (studia, kursy) dla kadry pedagogicznej.

Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie przygotowała zestaw tematów i zagadnień z obszaru medycyny i zdrowia, który ich zdaniem powinien znaleźć się w programie tych lekcji.

Lekarze przypominają, że wprowadzenie edukacji zdrowotnej na etapie szkoły podstawowej od lat było postulatem samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Teraz rekomendacje dotyczące treści lekcji o zdrowiu zostały skierowane do Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.

– W ocenie samorządu lekarskiego decyzja Minister Barbary Nowackiej jest przełomowym momentem w edukacji polskiego społeczeństwa. Od dawna podkreślamy konieczność profilaktyki, uczenia zdrowych nawyków i dbania o zdrowie, zwłaszcza wśród najmłodszych. Wierzymy, że obecne pokolenie dzieci może być w tym przypadku czynnikiem wywołującym pozytywne zmiany dla całych rodzin. Dlatego bardzo zależy nam, aby ten przedmiot przyniósł korzyści całemu społeczeństwu – komentuje dr n. med. Artur Drobniak, Prezes ORL w Warszawie.

Jest przekonany, że "w dłuższej perspektywie wpłynie to korzystnie na zdrowie obywateli oraz usprawni funkcjonowanie całego sektora ochrony zdrowia".

"Zdrowa" podstawa programowa

Lekarze z warszawskiego samorządu przygotowali rekomendacje dla tworzenia podstawy programowej nowego przedmiotu "edukacja zdrowotna". Chcą, by znalazły się tam:

  • Zagadnienia profilaktyczne:Rola szczepień ochronnych (np. grypa, WZW, HPV).Znaczenie badań przesiewowych (mammografia, PSA, kolonoskopia).Regularne badania kontrolne (stomatolog, ginekolog, okulista).Profilaktyka przeciwstarzeniowa i przeciwnowotworowa skóry.Profilaktyka otyłości.
  • Epidemiologia:Najczęstsze przyczyny chorób i śmierci w krajach rozwiniętych.Zasady zachowania w razie infekcji.Techniki dezynfekcji rąk.
  • Zdrowie jamy ustnej:Wpływ zdrowia jamy ustnej na ogólnoustrojowe choroby.Metody szczotkowania i nitkowania zębów.Rola żywienia i fluoru dla zdrowych zębów.
  • Zdrowie seksualne:Rodzaje i zapobieganie chorobom przenoszonym drogą płciową.Szczepienia przeciw HPV.Zakażenia HIV/AIDS, antykoncepcja i regulacja płodności.
  • Zdrowie psychiczne:Funkcjonowanie mózgu, techniki uczenia się i radzenia sobie ze stresem.Wpływ mediów społecznościowych i gier wideo na psychikę.Tworzenie i pielęgnowanie dobrych relacji.Rozpoznawanie i leczenie depresji.
  • Odpowiedzialność zdrowotna:Bezpieczne stosowanie antybiotyków.Podstawy transplantologii, krwiodawstwa i krwiolecznictwa.Pierwsza pomoc przy wypadkach i zatruciach.Rozpoznawanie i przeciwdziałanie "fake newsom" medycznym.Problemy związane z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.Opieka nad seniorami.
  • Infekcje górnych dróg oddechowych:Stosowanie dostępnych leków bez recepty.Przeciwdziałanie zakażeniom współlokatorów.Rola farmaceutów i sytuacje wymagające wizyty u lekarza.
  • Organizacja systemu opieki zdrowotnej:Poradnie POZ i AOS – kiedy i z jakimi problemami się zgłaszać.Rola Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i Nocnej Pomocy Lekarskiej.Zasady funkcjonowania szpitali i dokumenty medyczne (e-recepta, e-skierowanie).
  • Zdrowy styl życia:Różne oblicza aktywności fizycznej.Tajemnice zdrowej diety – produkty, nawyki, czytanie etykiet.Znaczenie snu i metod aktywnej relaksacji dla zdrowia.
  •   

    ORL zadeklarowała również wsparcie i zaangażowanie w przygotowanie merytoryczne kadry pedagogicznej do prowadzenia zajęć związanych z medycyną.